Gå videre til hovedindholdet

 Kæft, Trit og Retning og kultur mødet i det pædagogiske arbejde

Så er jeg rigtig kommet på skolebænken igen og sidder nu med som fast inventar i mange 1 og 2 klasser ( heldigvis for der kan jeg stadig klare niveauet i matematik). 
Sidste uge var meget begivenhedsrig og jeg er meget spændt på de næste par uger.  Jeg elsker action!
For det første er det godt at have fået alle sine læringsmål på plads. Efter et par uger på skolen var jeg rimelig klar over hvilke opgaver jeg  ville gå i gang med.
Jeg nyder meget opgaven med at lære en 14 årig pige at læse. Hun sidder med i 2 klasse og har en dramatisk historie. Som lille blev hun bortført af sin far til Transnistrien og  er blevet holdt væk fra skolen, indtil hendes mormor fik hende hjem igen. For  et år siden er hun startet, men er håbløs bagud. Jeg inviterede hende ned i inklusions lokalerne og gav mig til at lære hende alfabetet.   Billederne med den megen tekst er side 1 i første  klasses læsebog. Børn lærer at læse i børnehaven og bør være på dette niveau i 1 klasse!! Dette er langt fra tilfældet og mange børn kæmper med læsning. Jeg købte særlige børnehave læsebøger og læser nu flittigt med min borger. Hun er dygtig og vil knække koden hurtigt. Meget belønnende opgave.  4 andre elever fra klassen har også bedt om hjælp. Det interessante er at de alle skriver med den nydeligste skønskrift, når de skriver af fra tavlen og bruger dermed deres fotografiske hukommelse.
Skoletimerne bringer mange barndomsminder  op om mine år i franske skoler i Bretagne.  Kæft, Trit og Retning virker forbløffende på diciplinen.  Børnene bliver krydsforhørt i lektier læsning og der bliver slået hårdt ned på ukorrekte svar.  Man får karakterer i opførsel og bemærkninger i karakterbogen. Der bliver brugt megen tid på udenadslæren, poesi og remser.   
I inklusionslokalerne møder jeg  andre børn fra de større klasser.  Der er 24 børn tilknyttet og de er alle søde og dejlige unger. Jeg støder  naturligvis på mange elever, som kæmper med motivationen. Jeg har brugt en af mine "gode forbindelser" til at skaffe os en brugt computer  med printer. Vi har nu installeret den og børnene har bidt på krogen med begejstring. Vi spiller nemlig  kun spil, som skærper  stavning, tabeller og kognitive færdigheder.. Men derfor behøves de jo ikke at være kedelige og det ser ud til at virke. Jeg kan også printe små opgaver ud som børnene med glæde får i gang med.

Uden mit samarbejde med SAPP ville mange opgaver være en sej kamp op af bakke. Ikke alle lærere er begejstrede for inklusion. I starten af ugen blev to nye elever som jeg har fået optaget på skolen sendt hjem, uden at der blev givet nogen forklaring. De er fra  meget sårbare hjem og har aldrig gået  i skole. Begge er 12  år.  Det har været et stort projekt og krævet meget forældre samarbejde at have fået dem så langt. I et helt år har de været på centret for særlige behov, hvor vi har lært dem både at skrive og læse alfabetet og at tælle til 20. Der er blevet arbejdet målrettet på deres sociale kompetencer og vi er rimelig stolte af deres fremskridt.  Regionen har kontaktet os og bedt os hjælpe med at få dem i skole.  Derfor kontaktede jeg SAPP.
 Chefen for SAPP hedder Galina Montian og er specialist på inklusions området og ved at tage en  ph d. Hun fortalte at hun skal i praktik og meget overvejer at lave forløbet i den russiske skole. Sikke et boost for skolen og for min praktik. Vi aftalte også at de ville besøge skolen og få en snak og løse problemet..

Det at SAPP går ind i sagen betyder, at jeg ikke behøver at blande mig ret meget mere og kan koncentrere mig om at være i praktik.
Drengene var blevet sendt  hjem en formiddag, jeg ikke var i skole. Paradoksalt nok var jeg blevet kaldt op til et møde, hvor jeg  i regionens regi skulle fremlægge inklusion for forældre og fagfolk.  I min første praktik periode oprettede jeg et center for børn med særlige behov, og samarbejdet med kommunen og regionen har været rigtig god. Jeg har mødt mange ildsjæle som taler børnenes sag. Børn med meget svære handicap  eller adfærds vanskeligheder er stadig på vores dagcenter, men flere er blevet inkluderet i skolen. Bl.a de to 11 årige drenge...




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...