Gå videre til hovedindholdet

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet

Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges




Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handymand og hero


Min vejleder og en anden kollega er lidt af nogle kunstnere og resultatet er disse alt andet end kedelige vægge

Vi har delt rummet op i fire hjørner. Så vi nu har et computer hjørne, et læse hjørne et legehjørne og et tegne og crafts hjørne
 




 Mange af vore små og store brugere var mødt op sammen med deres pårørende. Interessen har
været stor.











Den røde snor blev klippet og det blev endelig tid til at tage lokalerne i betragtning


To ikke indbudte gæster gatecrashede vores party til stor morskab for vore gæster



 


Min vejleder Tatiana Victoriana er børnepsykolog og meget dygtig og engageret, jeg er privilegeret at gøre team med hende i hele dette projekt.















Galina Samurdiac er regionens viceborgmester og har hele vejen igennem været positiv støttende. Vores projekt er et fælles tiltag mellem regionen og vores NGO-











besøgende fra Danmark havde sørget for at der var blevet lavet lagkage. Jeg er trods alt studerende fra Sønderjylland
 
Jeg glæder mig rigtig til at være med til at støtte den lille drengs udvikling. Han er 4 måneder og er født med DOWN syndrom








 

 vi er det eneste sådanne tilbud i byen og der er stor behov for at børn med særlige udfordringer i deres udvikling kan få hjælp og støtte til at udfolde hele deres potentielle
















 

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pædagogens gang: To skridt frem, ét tilbage Som pædagog vil man så gerne at det flytter sig, men det sker som oftest ikke uden  forhindringer. Det kan være at en borger med en selvdestruktiv adfærd, eller pårørende  som man mener står  i vejen. Jeg oplever lidt af hvert i min opgave som socialpædagog og møder igen situationer som kræver store anstrengelse fra borgernes side for at blive løst, og det er ikke altid motivationen til forandring er til stede..og hvordan skaber man lige den. En af mine borgere  er   dybt alkoholiseret og jeg ved at hendes 11 årige ofte  hverken får mad eller varme. Sidste vinter gik han ind i naboens stald for at varme sig hos køerne.  Hver uge har jeg derfor besøgt moderen og snakket om forskellige muligheder. Efter loven skulle jeg egentlig melde hende til landsbybetjenten, som ville skrive en rapport til anklagemyndighederne, hvis afdeling for mindreårige så vil starte en lang proces med at fratage hende ...
  Didaktik og glædelig jul   Den flinke Neorolog kiggede på min 11 årige ven og spurgte: " hvor gammel er du så unge mand?" "8" kom det prompte fra lille Lukas. " Vis mig to fingre" Lukas smilede bredt og rakte alle 10 fingre i vejret.  Lægen tog nu et hvidt stykke papir i hånden: " Lukas, hvilken farve er dette papir" "Det er rødt" næsten råbte Lukas i begejstring. " Du er en dygtig dreng" sagde lægen og skrev nogle noter "Ved du godt hvilken nationalitet du har?" spurgte lægen, og kiggede kort på mig over sine briller  Lukas rystede på hovedet. " Er du moldaver, russer, ukrainer eller sigøjner" " Jeg er en dreng" lo Lukas Lægen smilede og sagde at han sandelig var en kvik lille fyr og Lukas ligefrem voksede nogle cm under hendes ros.   Lukas er en 11 årig sigøjner dreng som aldrig har gået i skole.  Hele hans opvækst har han været overladt til sig selv og ansigt...
Dagens tanke Der er gang i den hver dag og fra morgen til aften knokler jeg sammen med et hold kollegaer om at holde 150 teenagere beskæftigede. I går var der fodbold, volleyball og bordtennis turnering om morgenen og mudder leg om eftermiddagen. Jeg var helt færdig, men ungerne muntrede sig stadig på trampolinerne, svømmebassinet og rulleskøjterne bagefter. ( Gisp hvor kommer al den energi fra). I eftermiddag holdte vi en konkurrence som hedder noget lignende:" Lav gas med den sjove " Konceptet er taget fra et TV show, hvor man satser på at få juryen bestående af kendte komiker til at grine. Grupperne var vildt oppe at køre og scenen blev indtaget af det ene stand-up nr. eller sketch  efter det andet. Juryen bestående af nogle voksne, sad med sten ansigter indtil et nummer fik dem til at grine og de tabte dysten.  Lige meget hvor man er i verden er det interessant  at opleve hvordan humoren er den samme, mennesker ler at parodi, sort humor...