Gå videre til hovedindholdet

 Sommerferie, eksamen og karakterer

Altid festligt at være til skole afslutning i Moldova.  Børnene synger og optræder med dans og fine taler.  Der især fokus på niende afgangsklassen.   Flere har været på skolen siden første klasse ,og der er mange bevægende taler og tårerne for frit løb.


Efter sidste skoledag starter eksaminerne, og skolen bliver spærret af.   I de sidste år er der video overvågning, et forsøg på at komme snyd og korruption til livs.  Det ligger naturligvis ekstra pres på eleverne, og ud fra et pædagogisk synspunkt er det  ikke optimalt.


Karakterer har stor betydning i skolesystemet, og børnenes arbejder, opførsel bliver bedømt fra dag ét.   Karakter skalaen ligger fra 5-10 og et 2 tal er dumpet.  

Niels Egelund, der er centerleder på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet ser positivt på karakterer fra første klasse, men andre eksperter  mener det  vil skabe en  usund taber/vinder kultur.   http://www.b.dk/nationalt/eksperterne-uenige-om-karakterer-i-1.-klasse
  Jeg har set hvordan min lille borger "Lisa" på billedet har kæmpet for at få bedre karakterer.  Jeg kørte hende hjem en eftermiddag, hvor hun havde fået 9 i Rumænsk. " Et nital endelig et nital!" lød det igen og igen fra bagsædet. 
  Som inklusions pædagog har jeg  skulle støtte en hel gruppe børn med indlæring og adfærdsvanskeligheder og set hvilken effekt både gode, men også dårlige karakterer havde på forældresamarbejde .   Forældre til  børn som kom hjem med et 2 tal i opførsel, ville næste dag bekymret stille på skolen...for det vil man ikke være sig selv bekendt.
 Denne praksis mange steder i udlandet forklarer måske indvandre forældres manglende engagement i deres børns skolegang, når de kommer til Danmark.. De har simpelthen svært ved at forholde sig til, at de faste karakterer er blevet skiftet ud med anderkendende samtaler.
I en undersøgelser af forældresamarbejdet  med tosprogede børn siger pædagoger og lærere følgende :
"DEN MANGLENDE DIALOG
• Forældrene er ansvarsløse
• De har ikke nogen ambitioner på deres børns vegne
 • De er ligeglade De kan ikke se vigtigheden af skole-hjem-samarbejdet
 • De modarbejder systemet • De svigter deres børn
• Børnene bliver taget som gidsler • De tager ikke deres børns skolegang alvorligt
• Børnene er ikke noget problem for skolen, men det er deres forældre derimod."
(Tosprogede børn i det danske  2006 Hans Reitzels Forlag)

Selv om denne indstilling også forekommer blandt de borgere, jeg har mødt i praktikken, er det helt tydeligt at de faste krav og karaktererne er med til at motiver forældre fra sårbare situationer.

For Lisa betød det en karkarter bog fyldt med 5 taller!
 Men hun var vældig stolt af  et diplom for aktiv deltagelse og god opførsel.  Diplomet havde min vejleder som leder inklusions arbejde sørget for. Vel vidende at mange af "vores" elever ikke kunne leve op til de akademiske krav,  Fik de i stedet et diplom med en anden tilkendegivelse og en belønning på 20 lei.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...