Den første Juni, Børnenes dag
Fordi mange af børnene fra inklusion arbejdet er fra sårbare hjem, fik vi mulighed for at inviterer dem alle til en skøn dag med fest, farver og gaver. Alle deltog lige fra skolen, regionens næstformand og politiets børnerådgiver.

Børnene opførte selv en masse sange, lege og teater. Vi havde øvet i en uge og det var oven i en masse andre begivenheder på skolen...jeg undre mig over disse børns energi.

Der blev naturligvis holdt taler og givet nogle meget store og søde gaver.
Vi pædagoger fra skolen var naturligvis stolte af vore elever som gjorde det så godt. Flere af dem har store talevanskeligheder og alligevel opførte de et stykke om en bistad. Hver havde fået nogle sætninger at huske og det blev sagt med intonation og gestikuleren.

Æstetisk virksomhed bliver helt bevidst og meget målrette brugt som læringsprocesser på den russiske skole. Kor sang, eller solo bliver øvet og der fokuseres meget på børnenes føling og intonation med teksten. Rusland og Moldova har en stor tradition for mundlig kommunikations midler og digt læsning er en hel kunstform.

Teater bliver også brugt til at lære at udtrykke og kommunikerer . I grundbogen om Æstetik og Læring omtales den kollektive æstetiske virksomhed og læring således:" I en teateropsætning vil enhver handling påvirke og påvirkes af medspillernes spejling, refleksion og handling, hvorved nye handle- og refleksionsmuligheder opstår. Overordnet set indebærer dette, at når de enkelte aktørers æstetiske udtryk spiller sammen, påvirker disse hinanden, samtidig med at de personer, der skaber de enkelte udtryk, skaber sig selv i en spejling afsåvel hinanden som figurerne." (173)
Det har været inspirerende at få lov, at se denne teori udfolde sig i en kultur rig og stor på denne tradition.
Kommentarer
Send en kommentar