Gå videre til hovedindholdet

 Den første Juni, Børnenes dag


 Fordi mange af børnene fra inklusion arbejdet er fra sårbare hjem, fik vi mulighed for at inviterer dem alle til en skøn dag med fest, farver og gaver. Alle deltog lige fra skolen, regionens næstformand og politiets børnerådgiver.

Børnene opførte selv en masse sange, lege og teater. Vi havde øvet i en uge og det var oven i en masse andre begivenheder på skolen...jeg undre mig over disse børns energi.
















Der blev naturligvis holdt taler og givet nogle meget store og søde gaver.

Vi pædagoger fra skolen var naturligvis stolte af vore elever som gjorde det så godt. Flere af dem har store talevanskeligheder og alligevel opførte de et stykke om en bistad. Hver havde fået nogle sætninger at huske og det blev sagt med intonation og gestikuleren.

Æstetisk virksomhed bliver helt bevidst og meget målrette  brugt som læringsprocesser på den russiske skole.   Kor sang, eller solo bliver øvet og der fokuseres meget på børnenes føling og intonation med teksten. Rusland og Moldova har en stor tradition for mundlig kommunikations midler og digt læsning er en hel kunstform.
Teater bliver også brugt til at lære at udtrykke og kommunikerer . I grundbogen om Æstetik og Læring omtales  den kollektive æstetiske virksomhed og læring således:"  I en teateropsætning vil enhver handling påvirke og påvirkes af medspillernes spejling, refleksion og handling, hvorved nye handle- og refleksionsmuligheder opstår. Overordnet set indebærer dette, at når de enkelte aktørers æstetiske udtryk spiller sammen, påvirker disse hinanden, samtidig med at de personer, der skaber de enkelte udtryk, skaber sig selv i en spejling afsåvel hinanden som figurerne." (173)
Det har været inspirerende at få lov, at se denne teori udfolde sig i en  kultur rig og stor på denne  tradition.


















Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...