A mensch soll man sein
På yiddish har man et udtryk som hedder at være et mensch. Det kan egentlig betyde et "godt menneske", men i den jødíske tankegang går det langt dybere og handler om at være genuin, oprigtig og ikke mindst medmenneskelig. Denne livsfilosofi syntes jeg er et vigtigt begreb i pædagogens verden. Både når det handler om sin omgang med borgerne og deres krav på ægte empati og at nogen kan sætte sig ind i deres situation, men også i den opdragende rolle, hvor man ønsker at præge og påvirke børn og unge til at blive "mensch" i ordets bedste betydning.Dette er ikke mindst aktuelt at have i tankerne i en tid hvor det individuelle behov ofte sættes højere end medmenneskelighed.
I pædagogik tales der om at udvikle sociale kompetencer. John Aasted Halse skriver i sin bog "Pædagogen som opdrager" om udviklingen af det helt unge selvcentrerede spædbarn til et barn med evnen til at kunne tage hensyn, handle samvittighedsfuldt og vise empati.
Halse beskriver tre faser som barnet skal kunne læse og fortolke for at kunne handle betænksomt i situationer med andre:
Indlevelse/empati

Involvering/relation Handling/færdigheder
Man skal kunne leve sig ind i situationen. Det vil sige, at man
kan forstå den, som det den ér, og som det særlige den er. Man
skal kunne involvere sig, det vil sige være motiveret for delta-
gelse og følelsesmæssigt at tage del. Endelig skal man kunne
handle i forhold til situationen, hvilket indebærer, at man kan
reagere og udtrykke færdigheder, der hører den konkrete situ-
ation til. (Aasted Halse John 2001 Pædagogen som opdrager. Valby. Børns Vilkår. Side 20)
I følge Halse handler meget af opdragelsen om tre temaer nemlig:Vejledning, vurdering og sanktion.
Vejledning handler om den praktiske og jordnære kommunikation med barnet, hvor man i dagligdags situationer sætter ord på handlingerne, samtidig med at man også lader barnet gøre sine egne opdagelser. Omsorgspersoner vurderer også barnet valg og adfærd og giver med kropsprog eller tilkendegivelse barnet feedback på om dets handling var hensigtsmæssig i den givne situation. Sanktioner lyder belastende og kan misforstås som straf, men er helt enkelt bare at holde fast på sine krav og ikke give op eller sjuske med de regler man har sat op for barnet.
Overstående teori har været meget brugbart i dagcentret. Især i arbejdet blandt børn med adfærds- og indlærings vanskeligheder. Vi har fra dag 1 understreget forståelsen af at vi skal tage hensyn til hinanden og at vi vores daglige rutine med læring, leg og underholdning følger nogle klare regler og viser respekt for hinanden. Disse enkle og klare begreber har givet os en god base og vi tror på at vi alle sammen skal nå ind til forståelse af at udvikle sig til et "mensch"
Kommentarer
Send en kommentar