Gå videre til hovedindholdet

A mensch soll man sein

På yiddish har man et udtryk som hedder at være et mensch. Det kan egentlig betyde et "godt menneske", men i den jødíske tankegang går det langt dybere og handler om at være genuin, oprigtig og ikke mindst medmenneskelig.  Denne livsfilosofi syntes jeg er et vigtigt begreb i pædagogens verden.  Både når det handler om sin omgang med borgerne og deres krav på ægte empati og  at nogen kan sætte sig ind i deres situation, men også i den opdragende rolle, hvor man ønsker at præge og påvirke børn og unge til at blive  "mensch" i ordets bedste betydning.
 Dette er ikke mindst aktuelt at have i tankerne i en tid hvor det individuelle behov ofte sættes højere end medmenneskelighed.
I pædagogik tales der om at udvikle sociale kompetencer. John Aasted Halse skriver i sin bog "Pædagogen som opdrager" om udviklingen af det helt unge selvcentrerede spædbarn til et barn med evnen til at kunne tage hensyn, handle samvittighedsfuldt og vise empati.
Halse beskriver tre faser som barnet skal kunne læse og fortolke for at kunne handle betænksomt i situationer med andre:
              Indlevelse/empati











Involvering/relation       Handling/færdigheder

Man skal kunne leve sig ind i situationen. Det vil sige, at man
kan forstå den, som det den ér, og som det særlige den er. Man
skal kunne involvere sig, det vil sige være motiveret for delta-
gelse og følelsesmæssigt at tage del. Endelig skal man kunne
handle i forhold til situationen, hvilket indebærer, at man kan
reagere og udtrykke færdigheder, der hører den konkrete situ-
ation til.  (Aasted Halse John 2001 Pædagogen som opdrager. Valby. Børns Vilkår. Side 20)

I følge Halse handler meget af opdragelsen om tre temaer nemlig:Vejledning, vurdering og sanktion.
Vejledning handler om den praktiske og jordnære kommunikation med barnet, hvor man i dagligdags situationer sætter ord på handlingerne, samtidig med at man også lader barnet gøre sine egne opdagelser. Omsorgspersoner vurderer  også barnet valg og adfærd og giver med kropsprog eller tilkendegivelse barnet feedback på om dets handling var hensigtsmæssig i den givne situation. Sanktioner lyder belastende og kan misforstås som straf, men er helt enkelt bare at holde fast på sine krav og ikke give op eller sjuske med de regler man har sat op for barnet. 

Overstående  teori har været  meget brugbart i dagcentret. Især i arbejdet blandt børn med adfærds- og indlærings vanskeligheder.  Vi har fra dag 1 understreget forståelsen af at vi skal tage hensyn til hinanden og at vi vores daglige rutine med læring, leg og underholdning følger nogle klare regler og viser respekt for hinanden. Disse enkle og klare begreber har givet os en god base og vi tror på at vi alle sammen skal nå ind til forståelse af at udvikle sig til et "mensch"



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...