Gå videre til hovedindholdet


Det var godt at komme tilbage og jeg har faktisk savnet alle de skønne unger.  Skønt, når man bliver mødt med åbne arme både af elever og kollegaer.

Der var men masse på programmet da jeg kom hjem. For det første har jeg igen været med til et rundbords seminar om inklusion. De kom fra ministeriet denne gang, og jeg fik et godt indtryk af den infrastruktur, som er bygget op om dette nye undervisnings miljø i Moldova. Det blev holdt på rumænsk, så det var bare om at spidse øre.

Vi havde før min afrejse haft et par opgaver hængende. Det var at gøre vore billeder færdige. Vi var blevet spurgt om at hænge dem op på en udstilling i Kultur huset. Børnene valgte at male zoo motiver, og det var godt at se hvordan vores forløb med Mona Brookes virkelig gav potte.

Billederne blev malet og vi satte dem i rammer og signerede dem.  Mange af de unger som var sprunget fra midt i forløbet, blev naturligvis ærgerlige da de opdagede hvor seriøst et  stykke arbejde, vi havde været i gang med. Øv, men jeg valgte ikke hurtigt at proppe dem ind i programmet, og lave ekstra tegne sektioner med dem. Jeg syntes ikke der skulle gå inflation i de andres umage.






Børnene skulle også opføre en sang foran et helt kulturhus. Jeg havde virkelig prøvet at få dem med på et lille stykke teater, men der var ikke opbakning til det, så vi sang i stedet for.   To børn en dreng og en pige skulle synge en rigtig tralala sang og det gik ikke uden konflikter og tåre og ros og ris.   Den ene af børnene får mig til at tænke på Napoleon Bonaparte. Han er lille og fuld af energi og hidsig og meget stædig.  Der skal megen diplomati og pædagogik for at få ham til at udføre en opgave.  Min vejleder er super god til at handle hans humør, og jeg elsker hvordan hun tålmodigt og voksent taler ham til rette. Hun viser altid megen respekt for børnenes frustrationer, og jeg har lært meget om at takle konflikt situationer med både borgere og kollegaer.


Der er snart sommer ferie til de små klasser ( 5 klasse) og de skal sandelig også op til eksamen.  Der bliver terpet gloser i inklusions lokalet, og det er ikke så meget jeg kan hjælp med. Netop derfor bliver jeg sat til som opsynsmand i eksamen og skal holde øje med snyd.   Ja, og lidt snydt det bliver der, børnene spørger tit ind til en opgave, og jeg følger de andre læreres adfærd og kan se de ikke er for strikse med at give en hånd her og der. Det er interne prøver og børnene er synligt meget nervøse og jeg har skulle tåre flere tåre.


Jeg sad med en hel dag i de mundlige eksaminer og jeg tænker at mange af os Ucsyd studerende ville løbe laaangt væk efter sådan en omgang.  Der er virkelig krav på at kunne svare korrekt og efter bogen og børnene bliver irettesat, kontant og lige på. Ikke noget for svage sjæle. Jeg oplever at børn, som er vant til denne form for skolesystem, også får hård hud på sjælen og ikke er så sarte i deres opfattelse af omgangs tonen












Vi nåede alle vore mål og fik sat billederne op til udstillingen. Vi var meget stolte

Børnene sad med på den 4 timers lange koncert, hvor alle regionens børn fra inklusions programmet deltog. Det er bare så mange dygtige og skønne unger i dette land. Børnene dansede og opførte digte og sang. En ung pige i rullestol, dansede en smuk vals, sammen med en ung almindelig gående fyr. Det gjorde de så godt at hele salen rejste sig i begejstring. 


Vores tralala sang med harmonika, blev også opført til ug og vi var lettede og glade på vore stjernes vegne. 
Disse tiltag er de første som bliver gjort i landet, for at gøre børn med særlige behov, mere synlige i skolemiljøet. Jeg syntes faktisk det er ret fantastisk at være med til dette skift, og på min egen beskedne måde være med til at præge det i regionen, hvor jeg arbejder.






 






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pædagogens gang: To skridt frem, ét tilbage Som pædagog vil man så gerne at det flytter sig, men det sker som oftest ikke uden  forhindringer. Det kan være at en borger med en selvdestruktiv adfærd, eller pårørende  som man mener står  i vejen. Jeg oplever lidt af hvert i min opgave som socialpædagog og møder igen situationer som kræver store anstrengelse fra borgernes side for at blive løst, og det er ikke altid motivationen til forandring er til stede..og hvordan skaber man lige den. En af mine borgere  er   dybt alkoholiseret og jeg ved at hendes 11 årige ofte  hverken får mad eller varme. Sidste vinter gik han ind i naboens stald for at varme sig hos køerne.  Hver uge har jeg derfor besøgt moderen og snakket om forskellige muligheder. Efter loven skulle jeg egentlig melde hende til landsbybetjenten, som ville skrive en rapport til anklagemyndighederne, hvis afdeling for mindreårige så vil starte en lang proces med at fratage hende ...
  Didaktik og glædelig jul   Den flinke Neorolog kiggede på min 11 årige ven og spurgte: " hvor gammel er du så unge mand?" "8" kom det prompte fra lille Lukas. " Vis mig to fingre" Lukas smilede bredt og rakte alle 10 fingre i vejret.  Lægen tog nu et hvidt stykke papir i hånden: " Lukas, hvilken farve er dette papir" "Det er rødt" næsten råbte Lukas i begejstring. " Du er en dygtig dreng" sagde lægen og skrev nogle noter "Ved du godt hvilken nationalitet du har?" spurgte lægen, og kiggede kort på mig over sine briller  Lukas rystede på hovedet. " Er du moldaver, russer, ukrainer eller sigøjner" " Jeg er en dreng" lo Lukas Lægen smilede og sagde at han sandelig var en kvik lille fyr og Lukas ligefrem voksede nogle cm under hendes ros.   Lukas er en 11 årig sigøjner dreng som aldrig har gået i skole.  Hele hans opvækst har han været overladt til sig selv og ansigt...
Dagens tanke Der er gang i den hver dag og fra morgen til aften knokler jeg sammen med et hold kollegaer om at holde 150 teenagere beskæftigede. I går var der fodbold, volleyball og bordtennis turnering om morgenen og mudder leg om eftermiddagen. Jeg var helt færdig, men ungerne muntrede sig stadig på trampolinerne, svømmebassinet og rulleskøjterne bagefter. ( Gisp hvor kommer al den energi fra). I eftermiddag holdte vi en konkurrence som hedder noget lignende:" Lav gas med den sjove " Konceptet er taget fra et TV show, hvor man satser på at få juryen bestående af kendte komiker til at grine. Grupperne var vildt oppe at køre og scenen blev indtaget af det ene stand-up nr. eller sketch  efter det andet. Juryen bestående af nogle voksne, sad med sten ansigter indtil et nummer fik dem til at grine og de tabte dysten.  Lige meget hvor man er i verden er det interessant  at opleve hvordan humoren er den samme, mennesker ler at parodi, sort humor...