Gå videre til hovedindholdet


Det var godt at komme tilbage og jeg har faktisk savnet alle de skønne unger.  Skønt, når man bliver mødt med åbne arme både af elever og kollegaer.

Der var men masse på programmet da jeg kom hjem. For det første har jeg igen været med til et rundbords seminar om inklusion. De kom fra ministeriet denne gang, og jeg fik et godt indtryk af den infrastruktur, som er bygget op om dette nye undervisnings miljø i Moldova. Det blev holdt på rumænsk, så det var bare om at spidse øre.

Vi havde før min afrejse haft et par opgaver hængende. Det var at gøre vore billeder færdige. Vi var blevet spurgt om at hænge dem op på en udstilling i Kultur huset. Børnene valgte at male zoo motiver, og det var godt at se hvordan vores forløb med Mona Brookes virkelig gav potte.

Billederne blev malet og vi satte dem i rammer og signerede dem.  Mange af de unger som var sprunget fra midt i forløbet, blev naturligvis ærgerlige da de opdagede hvor seriøst et  stykke arbejde, vi havde været i gang med. Øv, men jeg valgte ikke hurtigt at proppe dem ind i programmet, og lave ekstra tegne sektioner med dem. Jeg syntes ikke der skulle gå inflation i de andres umage.






Børnene skulle også opføre en sang foran et helt kulturhus. Jeg havde virkelig prøvet at få dem med på et lille stykke teater, men der var ikke opbakning til det, så vi sang i stedet for.   To børn en dreng og en pige skulle synge en rigtig tralala sang og det gik ikke uden konflikter og tåre og ros og ris.   Den ene af børnene får mig til at tænke på Napoleon Bonaparte. Han er lille og fuld af energi og hidsig og meget stædig.  Der skal megen diplomati og pædagogik for at få ham til at udføre en opgave.  Min vejleder er super god til at handle hans humør, og jeg elsker hvordan hun tålmodigt og voksent taler ham til rette. Hun viser altid megen respekt for børnenes frustrationer, og jeg har lært meget om at takle konflikt situationer med både borgere og kollegaer.


Der er snart sommer ferie til de små klasser ( 5 klasse) og de skal sandelig også op til eksamen.  Der bliver terpet gloser i inklusions lokalet, og det er ikke så meget jeg kan hjælp med. Netop derfor bliver jeg sat til som opsynsmand i eksamen og skal holde øje med snyd.   Ja, og lidt snydt det bliver der, børnene spørger tit ind til en opgave, og jeg følger de andre læreres adfærd og kan se de ikke er for strikse med at give en hånd her og der. Det er interne prøver og børnene er synligt meget nervøse og jeg har skulle tåre flere tåre.


Jeg sad med en hel dag i de mundlige eksaminer og jeg tænker at mange af os Ucsyd studerende ville løbe laaangt væk efter sådan en omgang.  Der er virkelig krav på at kunne svare korrekt og efter bogen og børnene bliver irettesat, kontant og lige på. Ikke noget for svage sjæle. Jeg oplever at børn, som er vant til denne form for skolesystem, også får hård hud på sjælen og ikke er så sarte i deres opfattelse af omgangs tonen












Vi nåede alle vore mål og fik sat billederne op til udstillingen. Vi var meget stolte

Børnene sad med på den 4 timers lange koncert, hvor alle regionens børn fra inklusions programmet deltog. Det er bare så mange dygtige og skønne unger i dette land. Børnene dansede og opførte digte og sang. En ung pige i rullestol, dansede en smuk vals, sammen med en ung almindelig gående fyr. Det gjorde de så godt at hele salen rejste sig i begejstring. 


Vores tralala sang med harmonika, blev også opført til ug og vi var lettede og glade på vore stjernes vegne. 
Disse tiltag er de første som bliver gjort i landet, for at gøre børn med særlige behov, mere synlige i skolemiljøet. Jeg syntes faktisk det er ret fantastisk at være med til dette skift, og på min egen beskedne måde være med til at præge det i regionen, hvor jeg arbejder.






 






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...