Gå videre til hovedindholdet

Slumdog Millionaires og forandringen på godt og ondt



Det er hårdt arbejde at skabe forandring, både for de børn og voksne som vi bliver betroet. Men også for pædagogen som konstant skal motivere og samtidig være i en indre diskussion med sig selv. Skaber man forandring for sine egne normers skyld, eller fordi det  virkelig vil gavner sine medborgere?
For Lisa og hendes lillebror har forandring betydet drastiske ændring i hele deres hverdag. Før levede de uden forståelse af tid og dage. Nu kan hun ugedagene og til en hvis grad klokken. De glæder sig lige som deres jævnaldrene til weekenden, hvor de kan sove længe. Lisa er også blevet meget bevidst omkring hvad det vil sige at være ordentlig i tøjet, og absolut ikke ligeglad med hvad hun får på. Hun har anskaffet sig en kuffert, hvor hun nu opbevarer sit tøj væk fra de andre familiemedlemmers, som desværre ikke har megen styr over tingene. Hendes lille bror har nu fået en privat lære som kommer til centret og skal give ham 7 skoletimer om ugen. Han er vældig stolt og jeg har sjældent set et barn gøre sig så megen umage. Han er også vokset siden han nu får regelmæssig mad og er blevet en tøjstørrelse større.  Det er helt klart at han har store indlæringsvanskeligheder, men viljen fejler absolut intet. Min didaktiske opgave er at få ham til at kunne tælle til 5 og vi er på en spændende rejse sammen, hvor vi i fælleskab med Hiim og Hippe får afprøvet nogle teorier.  Forleden var vi nået til at skulle tælle penge og det gik rigtig godt med at tælle de 3 første Lei, men da jeg lagde 5 Lei i en bunke og bad ham tælle konstaterede han at:  der bare var mange. Det er helt klart, at disse to søskende beriger vores hverdag i centret, og at hver af deres fremskridt også føles som vore sejre. Slumdog Millionaires var titlen på en film om to lignende børn, som med deres ligefremme og enfoldige tilgang til livet vandt alles hjerter.  Samtidig har forandringen også betydet, at børnenes forældre er kommet under myndighedernes observation, hvad absolut ikke har behaget faderen som den patriarkalske figur. Jeg får jævnlig besøg  af forældrene og må lytte til meget snak om hvordan tingene rigtig hænger sammen. Det er ikke nemt, når omgivelserne pludselig kræver, at man samararbejder omkring en forandring, man ikke er vandt til, eller ved hvordan man opnår. 

Forandring betyder også  at skulle bevæge sig ud af sin komfort zone.  For en dreng på 15 med Cerebral parese  har vi sat nogle ambitiøse mål: nemlig at få ham op at gå ! Peter har i de sidste par år siddet passivt foran et fjernsyn og hans muskler er blevet mere og mere infiltrerede.
Vores morgener begynder altid i gymnastik salen, hvor vi udfolder os. Peter er meget passiv og syntes ikke rigtig at gide. Vi har nu fået en ny massør på stedet, som på en eller anden måde har kunne motivere Peter. Vi kan ikke få ham af cyklen og hvor vi før var to om at køre hjulene rundt, klarer han det nu helt selv og det i 20 min ad gangen. Giv mig lige lov til at udbryde et Halleluja! -  Lad forandringen begynde!


Vi håber meget at lektier læsningen med vores unge 7 og 8 klasser vil blive starten for forandring i deres liv og ikke mindst opfattelsen af dem selv.  I dag besøgte jeg deres skole, hvor lærerne også udtrykte stor overraskelse over at de trofast tropper op i centret. Men det gør de, og vi spilder ikke tiden, men tjekker lektier bøger og går  i gang med at bide i det sure æble, for
 forandring kommer ikke af sig selv, det kræver disciplin og samarbejder mellem mennesker . I vores fag mellem borgere og pædagoger.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...