Slumdog Millionaires og forandringen på godt og ondt
Det er hårdt arbejde at skabe forandring, både for de børn og voksne som vi bliver betroet. Men også for pædagogen som konstant skal motivere og samtidig være i en indre diskussion med sig selv. Skaber man forandring for sine egne normers skyld, eller fordi det virkelig vil gavner sine medborgere?

For
Lisa og hendes lillebror har forandring betydet drastiske ændring i hele deres hverdag. Før levede de uden forståelse af tid og dage. Nu kan hun ugedagene og til en hvis grad klokken. De glæder sig lige som deres jævnaldrene til weekenden, hvor de kan sove længe.
Lisa er også blevet meget bevidst omkring hvad det vil sige at være ordentlig i tøjet, og absolut ikke ligeglad med hvad hun får på. Hun har anskaffet sig en kuffert, hvor hun nu opbevarer sit tøj væk fra de andre familiemedlemmers, som desværre ikke har megen styr over tingene. Hendes lille bror har nu fået en privat lære som kommer til centret og skal give ham 7 skoletimer om ugen. Han er vældig stolt og jeg har sjældent set et barn gøre sig så megen umage. Han er også vokset siden han nu får regelmæssig mad og er blevet en tøjstørrelse større. Det er helt klart at han har store indlæringsvanskeligheder, men viljen fejler absolut intet. Min didaktiske opgave er at få ham til at kunne tælle til 5 og vi er på en spændende rejse sammen, hvor vi i fælleskab med
Hiim og Hippe får afprøvet nogle teorier. Forleden var vi nået til at skulle tælle penge og det gik rigtig godt med at tælle de 3 første Lei, men da jeg lagde 5 Lei i en bunke og bad ham tælle konstaterede han at:
der bare var mange. Det er helt klart, at disse to søskende beriger vores hverdag i centret, og at hver af deres fremskridt også føles som vore sejre. Slumdog Millionaires var titlen på en film om to lignende børn, som med deres ligefremme og enfoldige tilgang til livet vandt alles hjerter. Samtidig har forandringen også betydet, at børnenes forældre er kommet under myndighedernes observation, hvad absolut ikke har behaget faderen som den patriarkalske figur. Jeg får jævnlig besøg af forældrene og må lytte til meget snak om hvordan tingene rigtig hænger sammen. Det er ikke nemt, når omgivelserne pludselig kræver, at man samararbejder omkring en forandring, man ikke er vandt til, eller ved hvordan man opnår.
Forandring betyder også at skulle bevæge sig ud af sin komfort zone. For en dreng på 15 med
Cerebral parese har vi sat nogle ambitiøse mål: nemlig at få ham op at gå !
Peter har i de sidste par år siddet passivt foran et fjernsyn og hans muskler er blevet mere og mere infiltrerede.

Vores morgener begynder altid i gymnastik salen, hvor vi udfolder os. Peter er meget passiv og syntes ikke rigtig at gide. Vi har nu fået en ny massør på stedet, som på en eller anden måde har kunne motivere Peter. Vi kan ikke få ham af cyklen og hvor vi før var to om at køre hjulene rundt, klarer han det nu helt selv og det i 20 min ad gangen. Giv mig lige lov til at udbryde et Halleluja! - Lad forandringen begynde!
Vi håber meget at lektier læsningen med vores unge 7 og 8 klasser vil blive starten for forandring i deres liv og ikke mindst opfattelsen af dem selv. I dag besøgte jeg deres skole, hvor lærerne også udtrykte stor overraskelse over at de trofast tropper op i centret. Men det gør de, og vi spilder ikke tiden, men tjekker lektier bøger og går i gang med at bide i det sure æble, for
forandring kommer ikke af sig selv, det kræver disciplin og samarbejder mellem mennesker . I vores fag mellem borgere og pædagoger.
Kommentarer
Send en kommentar