Gå videre til hovedindholdet




Det kan være svært at sætte konkrete ord og metoder på inklusion. Derfor er det tit et ord som bliver brugt i flæng og det opleves ofte som en tilgang uden nogen bogstavelig substans. 
I følge en rapport i Folkeskolens fagblad efterlyser hver anden skolelærer kompetence udvikling i arbejdet med at inkluderer flere og flere børn med særlige behov."Kortlægningen viser, at skolerne forsøger sig med mange forskelligeartede indsatser, når de arbejder med inklusion, men der mangler viden om indsatsernes effekt."(http://www.folkeskolen.dk/503650/rapport-hver-anden-laerer-mener-der-inkluderes-for-mange).
Netop denne problemantik tager Kjær op og påpeger at mange pædagogiske modebølger som anderkendende tilgang og teorien om flere intelligenser, bliver introduceret på et alt for overfladisk niveau og at gode praktikker ikke nødvendigvis er nye og spændende tiltag, men derimod er grundige og gennemførte pædagogiske metoder og didaktiker som  gennemtænkt og færdig udarbejdet.   "Den gode Praksis" er et forståelse, som er blevet indført for på et videnskabeligt grundlag at kortlægge, hvilke praksisser resulterer i en succesfuld inklusion. 
Bjørg beskriver hvordan pædagoger aktivt håndterer marginalisering og målretter skaber et miljø og en kultur, hvor forskelligheder bliver tænkt ind aktiviteter og opgaver med børnene.

Selv om der stadig er lang vej til en fuld inklusion på selve skolen, oplever jeg en velvilje og et ønske at skabe en tryg og inkluderende base for de børn som har det svært.  I dag fejrede vi den 8 marts, som her er det samme som  Mors Dag. Børnene skulle sige nogle lange digte og optrådte også med sang og dans for forældrene.  Dette sker ikke sammen med de andre børn i klassen, men i inklusions lokalerne og børnene er på denne måde ikke inkluderet i skolens almindelige program.  Alligevel oplevede jeg det som en positiv og god eftermiddag. En lille pige som stammer meget, fik sagt sit digt og fik lov og tid til at gøre det i sit helt eget tempo. Jeg oplevede at min vejleder var god til at give plads til børnenes særlige behov.  En lille dreng reagerer meget stærkt, hvis han føler sig overset eller misforstået.  Han er en klog lille fyr, men har nogle udfordringer når det gælder det sociale.
Igor: "jeg vil altså kun sige mit rim alene uden line, for jeg kan det helt selv
Pædagogen: " Godt, så siger vi at I først siger det sammen og så får du lov til at sige det helt selv
Igor: "Jamen jeg kan det helt selv, både hendes og min egen del"
Pædagogen: " flot Igor, derfor siger du det først med Líne og så helt selv"
Igor tager Line i hånden og de siger digtet sammen. Alle klapper. Derefter siger Igor det igen helt alene både hans egen og Lines del og alle klapper igen.
På ægte russisk facon underholder vi hinanden med gåder, når vi bagefter drikker te og spiser kager. Nogle af børnene har forberedt sig og skrevet gåder op fra nettet. En dreng fra første klasse prøver også at sige en gåde, men vikler sig ind i en historie om  havet og skibe som sejler.  Pædagogen forstår ham ikke, men afviser ikke gåden og prøver flere gæt. De bliver begge enige om at "bølgerne" lyder som et fornuftigt svar.  Drengen er glad for at have taget del i legen.


Selv om lokalet er for børn med indlæringsvanskeligheder eller behov for ekstra omsorg, oplever jeg hvordan mange af de "almindelige" børn også opsøger stedet i frikvarter og nyder at få en snak og opmærksomhed. Som pædagog er det mit håb ,at nogen af den kultur jeg ser her vil sprede sig ud i andre kroge af skolen. Mange af børnene komme ligefrem farende én i møde når man møder op om morgenen, og det kan godt virke voldsomt. 50% af forældre er bortrejst fra deres børn og det kan mærkes i deres enorme behov for kontakt.  Jeg prøver at finde på nogle fælles aktiviteter som giver mulighed for nærvær og samtale
Jeg har nu  lagt et 1000 brikker puslespil ud og ungerne er i fuld gang, imellem timerne og lektier hjælp. Men mon ikke vi når det inden praktikken er forbi?




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...