Gå videre til hovedindholdet



Op og ned ad bakke

Sikke en uge. .  I mandags blev to af mine elever undersøgt at en kommission bestående af psykologer, tale pædagog og andre eksperter.  De kommer begge fra meget sårbare familier og jeg var med som socialpædagog.  Begge har været i vores center for børn med særlige behov og jeg var rimelig stolt at de fremskridt de har gjort indtil nu.  Den ene af drengene kunne knap nok sit navn for et år siden, men kunne nu genkende alle bogstaver i alfabetet og klare enkle regnestykker. " Hvilken tegningerne høre ikke til billedet ? " spurgte psykologen og pegede på en række med grønsager, hvor billedet af en kost også havde sneget sig ind.
"Suppe, Suppe, Suppe, IKKE Suppe!" svarede min borger. Denne form for logik fik dem alle til at le.   Den anden dreng ville ikke samarbejde om opgaverne og meldte klart ud at han IKKE VILLE i skole.   Denne udmelding er ikke så mærkelig idet han på en meget barsk måde er blevet smidt ud af klassen og sendt hjem fra skole Det viser sig at hans klasselære har haft en uoverensstemmelse, med drengens mor år tilbage og nu nægter at undervise hendes søn!!  Den anden dreng var også blevet sendt hjem fordi han er Roma barn, hvad samme lære havde dårlig erfaring med?  Denne slags udmeldinger er naturligvis ikke okay, heller ikke i Moldova og SAPP ( regionens psyko-sociale service) er nu gået ind i sagen.
Dette har nu resulteret i en masse positivt for drengene. For det første får de mere støtte og hjælp efter kommissionens afgørelse. Jeg har også fået en social arbejder på den ene case, hvor der er brug for  ekstra kontrol af familien. 
Chefen for SAPP er nu personligt gået ind i inklusions programmet på den russiske skole og kommer flere gange om ugen og bakker op om nogle af de forslag og opgaver jeg står med.  Hun er en meget korrekt og professionel dame, men et grundigt indblik i skolesystemet. 
Min opgave med at lære en pige at læse er en ABSOLUT solstråle historie.  Jeg er meget imponeret af hendes intense målrettethed.  Hun læser efter bare en måneds hjælp, små historie og jeg kan næste se hende vokse i selvtillid for hver uge. De andre børn komme tit og stiller sig nysgerrig ved siden af os når vi læse træner. " Hvorfor kan hun ikke læse?" spurgte to første klasse elever." Vi kan begge ikke læse   russisk ret godt  fordi vi har boet i udlandet, i lang tid" svarede jeg. (Pigen har faktisk været bortført til Transnistrien indtil hun var 13.)" Nå. sådan" svarede de to førsteklasses piger og hjalp mig med at udtale bogstavet bI korrekt :) .
Jeg keder mig aldrig på skolen og der er nok opgaver at gå i gang med.  Eleverne er altid villige til at man hjælper dem og glade for at blive støttet i deres opgaver.   Sidste uge havde vi besøg af en niende klasses elev som skulle vise os hvordan man kan lave et nyt hylster til sin kuglepen af avispapir.  Det var en opgave hun havde for, og hun havde derfor selv taget nogle almindelige elever med fra fjerde klasse. Jeg spurgte om hun ikke godt ville lære mig og de andre børn det og vi gik alle i gang med opgaven. Hyggeligt.
 
Mona Brookes bog Drawing with Children er basis for min næste opgave. Vi skulle egentlig have været  startet med opgaven i begyndelsen af måneden men ak og ve det moldoviske postvæsen. Nu er bogen ankommet og jeg er i gang med at forberede vores første øvelse.  Det er en medstuderende fra UCSYD , som introducerede mig for bogen og jeg var vildt begejstret for de resultater hun havde opnået i en børnehave.  Jeg er sikker på at børnene i Moldova nok skal få mindst lige så meget ud af udbytte af undervisningen.

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den 14 Oktober blev dagcentret officielt åbnet Det var en rigtig dejlig efterårsdag solen skinnede ikke kun på en blå himmel, men også inde i hjerterne.  Endelig var måneders arbejde blevet til dette skønne sted, hvor børn med behov for særlig støtte kan komme og lære, lege og være. Både min vejleder Tanja og jeg havde glædet os til dagen og takket være nogle gode forbindelser, som f.eks. min mand og andre medarbejder blev det muligt at gøre det hele klart og færdigt. Jeg var enormt opmuntret over at både mine kollegaer fra kontoret for beskyttelse af børns rettigheder var mødt op. Den regionale viceborgmester var også til stede og hun holdte en fin tale. Flere af vore kære borgere var også mødt op og deres glæde og begejstring var selvfølgelig den største belønning. Vi glæder os sammen med dem over at have dette værested. Som nu bare skal bruges, bruges og bruges Møblerne blev samlet lørdag nat og Johannes (min mand), var igen min handym...
 Praktik 3 Moldova 2015 Så har jeg endelig fået nok overblik til at begynde at blogge. Det har taget mig en uges tid at sætte mig ind i mit nye praktik sted. Denne blog er den væsentligste del af mit praktik dokument og jeg vil derfor også skrive om teori og indsætte skemaer. Introduktion I min  tredje praktik periode er jeg ansat som støttepædagog på Liceul Teoretic “ Cantemir Dimitri ” i  Riscani. Min vejleder hedder Valentina Ivanovna Dietrich . Jeg er også tilknytterPsycho-Social Assistance Service ( SAPP  )  Det er det regionale center for undervisning med særlig fokus på inklusion.   Tilknyttet programmet er også skolens fransklære og en logoped. Min funktion i praktikken bliver at støtte børn fra sårbare familie og være brobygger i familie samarbejdet. Jeg skal daglig støtte de børn som har indlæringsvanskeligheder eller hvis familie situation gør en kontinuerlig skolegang vanskelig. Baggrund Jeg har boet i...
At være sammen med unge mennesker gør mig glad ;) Hvis man skal snakke om rosinen i pølseenden, så havde jeg set rigtig meget frem til at møde de 130 studenter som kom og holdt lejr i sidste uge. Det er tredje uge nu og man kan mærke hvordan vi alle hele tiden er gået op i gear. Først børn ( mange fra landsbyerne og mange nye) og programmet og tiltagene er skræddersyet til at børn både kan føle sig trygge og udfordret. Næste uge var det teen-agere og vi gik klart op i fjerde gear både hvad udfordringer og tiltag angik, men også I vores kommunikation. Men sidste uge var man som pædagog og medarbejde bevidst om hele tiden at være "på". Selvom jeg brænder for mit projekt for børn med særlige behov har jeg altid vidst at jeg er god til det med unge mennesker.  Især de provokerende og trælse af slagsen.  Dem var der selvfølgelig også en del af og jeg fik lov til at hangout med de slemme drenge.   Min opgave bestod af at holde dem fra vodka ( der er en streng non...