Gå videre til hovedindholdet

Første praktik dag

 2 August Riscani Moldova
 
Jeg har haft en rigtig travl ja næsten hektisk start på min praktik.  Jeg startede allerede i mandags, selvom jeg godt ved at min praktik kun gælder fra i går ;)  Som sagt foregår det i august måned ude på en stor lejrplads hvor børn fra hele regionen holder sommerlejr.  200 børn i denne uge og sikke en masse liv, energi og oplevelser.   Stedet er blevet pyntet vildt op og jeg må sige der bliver gjort noget ud af det.  Selv jeg fik mit eget velkomst skilt "Snehvide og de 200 dværge" på dansk takket være Google og nogle ihærdige kollegaer. Jeg har i de sidse mange år været leder og koordinator på disse lejre og det har været SKØNT at kunne ( næsten) slippe roret og koncentrerer mig om at være sammen med de mange børn.  Ca. 50 har fået fripladser og kommer fra vanskelige hjemmesituationer.  Jeg har fået en liste og social rådgivere har bl.a. givet os et indblik i nogle af de problemer disse børn slås med. Flere af de unge drenge er limsniffere og vi har børn som er meget mærket af alt lige fra vandrøgt til underernæring. Det har været godt at lære dem lidt at kende da jeg videre i mit forløb som social pædagog i regionen vil komme i berøring med disse familier. På trods af at mange af børnene har disse  barske skæbner, har ugen været præget af glæde, leg og en masse positiv energi. En gruppe ihærdige volontører går et kæmpe job for at disse børn skal føle sig trygge og velkomne. 
Første praktik dag var heller ikke uden begivenheder. De mange frugttræer på stedet er en glæde, men også stor fristelse for de mange børn og en dreng var tilsyneladende kravlet højt op i et træ, hvor han til glæde for de andre ruskede godt i grenene med det resultat at grenen han stod på ( ca 5 meter oppe) knækkede og han fald til jorden. De var naturligvis en kæmpe forskrækkelse og heldigvis har vi en læge på stedet som straks kunne konstaterer at drengen syntes at være sluppet med skrammer og en forskrækkelse.  Alligevel kørte vi ham sammen ind til skadestuen hvor en røntgenbillede og en undersøgelse bekræftede hendes diagnose. Der var mange af os som åndende lettet op.
Selvom Moldova stadigvæk er meget præget af deres fortid i sovjet unionen og fattigdommen som fulgte med er det alligevel interessant at opleve hvor lille verden egentlig er og hvor meget børns hverdag lige meget hvor i Europa, og i det hele taget meget af verden, ligner hinanden.  Under en leg fik børnene en opgave hvor de skulle finde på en anderledes afslutning på eventyret Rødhætte og dette er hvad en gruppe piger på 7-10 år kom op med:
"Rødhætte blev hjemme en dag hvor hendes forældre skulle ud og handle. Hun ville hellere chatte med sine venner på nettet.  Pludselig dukkede ulven op på chatsiden og lokkede hende til et hemmeligt møde på en Mc Donalds. Rødhætte tog derned, men da hun opdagede at det var en ulv bad hun de ansatte lave en burger ud af ham og den spiste hun med stor appetit."
 Scene er din! Hver aften optræder børnene med stor iver og det er fantastiks at opleve deres entusiasme og talenter. Der bliver i løbet af dagen lavet forskellige tiltag og de har bl.a. skulle lave deres eget lille værksted i hver gruppe. Inden for nogle timer havde lejren forvandlet sig til en lille moldavisk landsby, med designere, skønhedssalon, taxi, ja man kunne endda bestille  buksevand til en anden gruppe mod betaling af lejrens egen valuta. Den ansvarlige for rulleskøjterne fortalte at han var blevet tilbudt bestikkelse, hvis han ville ligge de bedste par til side.


Der var fint pyntet op alle steder og den noget nedslidte lejrplads får en nyt look hvert år når dygtige og engagerede pædagoger går i gang med at gøre klar til årets indtog af forventningsfulde børn. og .... Ak, ja globaliseringens magt

 Spisesalen er stor og kan rumme over 300 børn. Der er et meget højt lydniveau og denne sommerlejr er præget af en masse råbevers. Det er noget som russiske børn er rigtig gode til og de ønsker de andre grupper god appetit eller god morgen ved at råbe nogle rim som de finder på i farten, Meget morsom og meget højt.
 Køkkentanterne i fuld sving.  Vi har gjort meget ud af at maden skal være så god som muligt og de kræver sin mand at lave, god billig, velsmagende og nærende mand til et hold på 250 mand.  Børnene får 4 måltider hver dag og en aftensbolle
 Charlottes hytte er blevet pyntet. Så kan man ikke føle sig andet end velkommen og ventet











 
 

 

Dette var det træ som knækkede og som heldigvis ikke førte til nogen ulykke.  Man kan se der hvor grene er knækket af


Gangnam style er nået til Moldova, her et  hold i fuld gang med at øve til aftenens performance
Utallige af børn har lært at køre på rulleskøjter på sommerlejren, vel og mærke aflagte skøjter fra Danmark
Hoppepuden er attraktion nr.1
 








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Pædagogens gang: To skridt frem, ét tilbage Som pædagog vil man så gerne at det flytter sig, men det sker som oftest ikke uden  forhindringer. Det kan være at en borger med en selvdestruktiv adfærd, eller pårørende  som man mener står  i vejen. Jeg oplever lidt af hvert i min opgave som socialpædagog og møder igen situationer som kræver store anstrengelse fra borgernes side for at blive løst, og det er ikke altid motivationen til forandring er til stede..og hvordan skaber man lige den. En af mine borgere  er   dybt alkoholiseret og jeg ved at hendes 11 årige ofte  hverken får mad eller varme. Sidste vinter gik han ind i naboens stald for at varme sig hos køerne.  Hver uge har jeg derfor besøgt moderen og snakket om forskellige muligheder. Efter loven skulle jeg egentlig melde hende til landsbybetjenten, som ville skrive en rapport til anklagemyndighederne, hvis afdeling for mindreårige så vil starte en lang proces med at fratage hende ...
  Didaktik og glædelig jul   Den flinke Neorolog kiggede på min 11 årige ven og spurgte: " hvor gammel er du så unge mand?" "8" kom det prompte fra lille Lukas. " Vis mig to fingre" Lukas smilede bredt og rakte alle 10 fingre i vejret.  Lægen tog nu et hvidt stykke papir i hånden: " Lukas, hvilken farve er dette papir" "Det er rødt" næsten råbte Lukas i begejstring. " Du er en dygtig dreng" sagde lægen og skrev nogle noter "Ved du godt hvilken nationalitet du har?" spurgte lægen, og kiggede kort på mig over sine briller  Lukas rystede på hovedet. " Er du moldaver, russer, ukrainer eller sigøjner" " Jeg er en dreng" lo Lukas Lægen smilede og sagde at han sandelig var en kvik lille fyr og Lukas ligefrem voksede nogle cm under hendes ros.   Lukas er en 11 årig sigøjner dreng som aldrig har gået i skole.  Hele hans opvækst har han været overladt til sig selv og ansigt...
Dagens tanke Der er gang i den hver dag og fra morgen til aften knokler jeg sammen med et hold kollegaer om at holde 150 teenagere beskæftigede. I går var der fodbold, volleyball og bordtennis turnering om morgenen og mudder leg om eftermiddagen. Jeg var helt færdig, men ungerne muntrede sig stadig på trampolinerne, svømmebassinet og rulleskøjterne bagefter. ( Gisp hvor kommer al den energi fra). I eftermiddag holdte vi en konkurrence som hedder noget lignende:" Lav gas med den sjove " Konceptet er taget fra et TV show, hvor man satser på at få juryen bestående af kendte komiker til at grine. Grupperne var vildt oppe at køre og scenen blev indtaget af det ene stand-up nr. eller sketch  efter det andet. Juryen bestående af nogle voksne, sad med sten ansigter indtil et nummer fik dem til at grine og de tabte dysten.  Lige meget hvor man er i verden er det interessant  at opleve hvordan humoren er den samme, mennesker ler at parodi, sort humor...